Με καθυστέρηση ετών ο ΟΑΣΘ γίνεται θυγατρική του ΟΣΕΘ

Τι αλλάζει στη σύνθεση του δ.σ. - Ανάσα 20 εκατ. από επιστροφή ΦΠΑ

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google

Αλλαγές στο μετοχικό και διοικητικό σχήμα του ΟΑΣΘ επιφέρει τροπολογία η οποία εντάχθηκε σε νομοσχέδιο του υπουργείου Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών και ψηφίστηκε χθες από τη Βουλή. Σύμφωνα με αυτήν το ελληνικό δημόσιο το οποίο κατέχει το 100% των μετοχών του ΟΑΣΘ από το καλοκαίρι του 2017, μεταβιβάζει το 51% των μετοχών στον Οργανισμό Συγκοινωνιακού Έργου Θεσσαλονίκης, καθιστώντας έτσι τον ΟΑΣΘ θυγατρική εταιρεία του ΟΣΕΘ. Με την ίδια τροπολογία γίνονται μερικές αλλαγές και στη σύνθεση του διοικητικού συμβουλίου του ΟΑΣΘ στο οποίο θα συμμετέχει στο εξής ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ.

Η τροπολογία αυτή αποτελεί ουσιαστικά εφαρμογή του νόμου 4482/2017 με τον οποίο κρατικοποιήθηκε ο ΟΑΣΘ και ο οποίος προέβλεπε ότι μετά το πέρας του καθεστώτος της εκκαθάρισης εν λειτουργία, θα γινόταν θυγατρική της ΑΣΥΘ (Αστικές Συγκοινωνίες Θεσσαλονίκης) η οποία στη συνέχεια έγινε ΟΣΕΘ. Σύμφωνα με τον νόμο 4482/2017 το καθεστώς της εκκαθάρισης εν λειτουργία θα έπρεπε να ολοκληρωθεί στις 31 Δεκεμβρίου 2019, ωστόσο, σχεδόν επτά χρόνια μετά, παραμένει το ίδιο. Για το λόγο αυτό κανείς υπουργός δεν ενδιαφέρθηκε τα προηγούμενα χρόνια να λύσει την εκκρεμότητα που είχε απομείνει, με την ένταξη του ΟΑΣΘ, ως θυγατρικής, στον ΟΣΕΘ.

Σύμφωνα με πληροφορίες, ο λόγος που αυτό έγινε τώρα και μάλιστα με τροπολογία, είναι ότι επίκειται να γίνει έλεγχος από τους αρμόδιους κοινοτικούς φορείς σχετικά με τον τρόπο αξιοποίησης κοινοτικών πόρων οι οποίοι διατέθηκαν για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών μέσω του Ταμείου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας. Μέρος των κοινοτικών κονδυλίων του ΤΑΑ, ύψους περίπου 82 εκατ. ευρώ διατέθηκαν και στον ΟΑΣΘ για την αγορά των 110 12μετρων και των 50 18μετρων ηλεκτρικών λεωφορείων. Ενόψει του επικείμενου ελέγχου θα έπρεπε να ρυθμιστεί και αυτή η εκκρεμότητα, της υπαγωγής του ΟΑΣΘ στον ΟΣΕΘ καθώς, σύμφωνα με τον Κανονισμό 1370/2007 ο οποίος αφορά τις δημόσιες μεταφορές, οι δημόσιοι πάροχοι συγκοινωνιών θα πρέπει να είναι θυγατρικές εταιρείες υπερκείμενων δημοσίων φορέων, όπως συμβαίνει εδώ και χρόνια με τον ΟΑΣΑ στην Αθήνα. Εν ολίγοις, δηλαδή, η χθεσινή τροπολογία αποτελεί καθυστερημένη συμμόρφωση προς τον Κανονισμό 1370/2007.

Οι αλλαγές στο δ.σ.

Σύμφωνα με την ψηφισθείσα τροπολογία το δ.σ. του νέου ΟΑΣΘ παραμένει 9μελες. Θα συνεχίσουν να συμμετέχουν σε αυτό εκπρόσωποι του Δήμου Θεσσαλονίκης, της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας και του Σωματείου Εργαζομένων στον ΟΑΣΘ, προστίθεται ο διευθύνων σύμβουλος του ΟΣΕΘ και τα υπόλοιπα πέντε μέλη θα διορίζονται έπειτα από απόφαση της γενικής συνέλευσης του ΟΣΕΘ. Πρακτικά, δηλαδή, θα διορίζονται από τα υπουργεία Υποδομών και Μεταφορών και Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών, όπως συμβαίνει και τώρα. Σύμφωνα με κυβερνητική πηγή, σημαντικές αλλαγές στη σημερινή σύνθεση του δ.σ. του ΟΑΣΘ, πέραν της προσθήκης του διευθύνοντος συμβούλου του ΟΣΕΘ, Αργύρη Κουζή, δεν αναμένονται. Αυτό σημαίνει ότι παραμένει στη θέση του ο πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του ΟΑΣΘ, Κωνσταντίνος Ταγγίρης.

Η χθεσινή τροπολογία δεν επιφέρει καμία αλλαγή στο σημερινό καθεστώς λειτουργίας του ΟΑΣΘ ο οποίος συνεχίζει να βρίσκεται σε εκκαθάριση. Υπενθυμίζεται ότι πριν από περίπου δύο χρόνια, τον Μάιο του 2014 ο τότε υπουργός Υποδομών και Μεταφορών, Χρήστος Σταϊκούρας είχε παρουσιάσει στο υπουργικό συμβούλιο το σχέδιο για το νέο ΟΑΣΘ. Προέβλεπε την ολοκλήρωση της εκκαθάρισης και τον περιορισμό του μεταφορικού έργου του Οργανισμού αποκλειστικά στις λεωφορειακές γραμμές εντός του πολεοδομικού συγκροτήματος. Ωστόσο, εκείνο το σχέδιο νόμου δεν έφτασε ποτέ στη Βουλή.

Η επιστροφή του ΦΠΑ

Η χθεσινή τροπολογία στο άρθρο 5 προβλέπει ότι «Όλες οι κρατικές επιχορηγήσεις που έλαβε ο Ο.Α.Σ.Θ. από την 25η.7.2017, οπότε και πέρασε στον πλήρη έλεγχο του Ελληνικού Δημοσίου σύμφωνα με τον ν. 4482/2017 (Α1 102), απαλλάσσονται από τον Φ.Π.Α.. Οποιοδήποτε ποσό έχει καταβληθεί, ή πρόκειται να καταβληθεί, που Φορά σε Φ.Π.Α. από τις ληφθείσες κρατικές επιχορηγήσεις, από την 25η.7.2017 έως την έναρξη ισχύος της παρούσας, θεωρείται ως αχρεωστήτως καταβληθέν
και δύναται να αναζητηθεί από τον Οργανισμό».

Το άρθρο αυτό αποτελεί συμμόρφωση σε παλαιότερο νόμο σύμφωνα με τον οποίο οι κρατικές επιχορηγήσεις προς δημόσιους Οργανισμούς δεν υπόκεινται σε ΦΠΑ. Κατά παράβαση εκείνου του νόμου, στις επιχορηγήσεις προς τον ΟΑΣΘ από τον Ιούλιο του 2017 έως το 2020 παρακρατούταν ο ΦΠΑ την επιστροφή του οποίου μπορεί τώρα να διεκδικήσει ο ΟΑΣΘ. Σύμφωνα με τον πρόεδρο και διευθύνοντα σύμβουλο του Οργανισμού κ. Ταγγίρη «το προσεχές διάστημα θα γίνει ακριβής υπολογισμός αυτού του ποσού το οποίο θα επιστραφεί στον ΟΑΣΘ». Σύμφωνα με τους υπολογισμούς του το οφειλόμενο ποσό μπορεί να φτάνει και στα 20 εκατ. ευρώ.

«Είναι μια μεγάλη οικονομική ένεση για τον ΟΑΣΘ καθώς με τα χρήματα αυτά θα μπορέσουμε να υλοποιήσουμε επενδύσεις που είναι σημαντικές για την καλύτερη λειτουργία των συγκοινωνιών στη Θεσσαλονίκη», αναφέρει ο κ. Ταγγίρης. Πρώτη προτεραιότητα, όπως εξηγεί, είναι η κατασκευή του νέου σταθμού φόρτισης ηλεκτρικών λεωφορείων, το κόστος του οποίου εκτιμάται περίπου στα 8 με 9 εκατ. ευρώ. «Οι διαδικασίες ξεκίνησαν, έχουμε ήδη πληρώσει περί το ένα εκατ. στον ΔΕΔΔΗΕ και προχωράμε για την έναρξη των εργασιών κατασκευής του σταθμού ώστε να είναι έτοιμος μέσα στους λίγους προσεχείς μήνες».

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google
Loader
ESPA