Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google
Πρόσθεσέ το στην Google- Newsroom
Το Διοικητικό Συμβούλιο του ΕΣΔΕΠ εκφράζει την έντονη αντίθεσή του στη σύμβαση μεταξύ του Υπουργείου Υγείας, του ΑΠΘ και του ΠΓΝΘ ΑΧΕΠΑ, καθώς, όπως τονίζουν στη σχετική ανακοίνωσή τους, «αυτή δεν αποτελεί μια απλή διοικητική ρύθμιση, αλλά εντάσσεται σε μια συνολικότερη κατεύθυνση βαθύτερης εμπορευματοποίησης των υπηρεσιών Υγείας, της Ιατρικής Εκπαίδευσης και Έρευνας.»
Όπως αναφέρεται χαρακτηριστικά:
«Η πρόβλεψη για προσέλκυση «χορηγιών», ακόμη και με αλλαγή της επωνυμίας ή/και του νομικού καθεστώτος του νοσοκομείου ΑΧΕΠΑ, η ονοματοδοσία πτερύγων ή μεταβολές στη διοικητική του σύνθεση, αποτυπώνει τη λογική μετατροπής μιας δημόσιας υγειονομικής δομής σε πεδίο παρέμβασης ιδιωτικών συμφερόντων. Αντί η αναβάθμιση, η στελέχωση, ο εξοπλισμός και η λειτουργία του ΑΧΕΠΑ να αποτελούν αποκλειστική ευθύνη του κράτους, συνδέονται με όρους ανταποδοτικότητας, προβολής και χρηματοδοτικής εξάρτησης. Αξίζει επίσης να σημειωθεί ότι με τη σύμβαση μπορεί να τροποποιηθεί το νομικό καθεστώς του ΑΧΕΠΑ οποτεδήποτε χωρίς αντίστοιχη νομοθετική ρύθμιση, αλλά με απλή συμφωνία του Δημοσίου (Υπουργείου) με το ΑΠΘ (αρ.2 της Σύμβασης) .
Ιδιαίτερη ανησυχία προκαλεί και η πρόβλεψη για το Κέντρο Αποκατάστασης. Η δημιουργία του θα μπορούσε να αποτελέσει σημαντική κοινωνική ανάγκη μόνο εφόσον κατοχυρωνόταν ρητά ως αποκλειστικά δημόσια, δωρεάν και πλήρως ενταγμένη υπηρεσία στο δημόσιο σύστημα Υγείας. Η απουσία αυτής της κατοχύρωσης δημιουργεί τον κίνδυνο λειτουργίας του με όρους συμβάσεων, αποζημιώσεων, επιλογής περιστατικών και ιδιωτικοοικονομικής αξιοποίησης.
Αντίστοιχα, η κατασκευή Βιοϊατρικού κέντρου μέσω σύμπραξης δημοσίου ιδιωτικού τομέα – ΣΔΙΤ με τη συμβουλευτική παρέμβαση της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων, επιχειρεί να συνδέσει την Ιατρική Εκπαίδευση και έρευνα με επιχειρηματικά κριτήρια, ιδιωτικές χρηματοδοτήσεις και επενδυτικές προτεραιότητες, ενισχύοντας τη λογική του επιχειρηματικού πανεπιστημίου. Η έρευνα κινδυνεύει να προσανατολιστεί σε πεδία με εμπορική αξία, σε βάρος κρίσιμων κοινωνικών αναγκών, όπως η πρόληψη, η δημόσια υγεία, η μακροχρόνια φροντίδα, η αποκατάσταση και η πρωτοβάθμια περίθαλψη.
Επιπλέον, σοβαρά ερωτήματα εγείρονται τόσο για τη διαδικασία λήψης της απόφασης, με την εσπευσμένη εισαγωγή της πρότασης από τον Πρύτανη στο Συμβούλιο Διοίκησης, όσο και για τις χωροταξικές συνέπειες εντός της πανεπιστημιούπολης. Η «αξιοποίηση» των τελευταίων διαθέσιμων αδόμητων χώρων και η επιπλέον υπέρβαση του συντελεστή δόμησης για κτίρια που αφορούν ουσιαστικά μόνο στην Ιατρική Σχολή δημιουργούν εύλογο προβληματισμό για τον μονομερή προσανατολισμό της ανάπτυξης του ΑΠΘ προς τη Σχολή από την οποία προέρχεται ο Πρύτανης. Η ανάπτυξη του Πανεπιστημίου οφείλει να υπηρετεί ισότιμα τις ανάγκες όλων των Σχολών και Τμημάτων και δεν μπορεί να γίνεται σε βάρος των ελεύθερων χώρων, της ισορροπημένης χωροταξικής οργάνωσης και των συνολικών αναγκών της πανεπιστημιακής κοινότητας. Η δε επιπλέον «τσιμεντοποίηση» της πανεπιστημιούπολης και του ευρύτερου οικιστικού χώρου της πόλης επιχειρείται ενώ εδώ και χρόνια ο ΕΣΔΕΠ επισημαίνει την κεφαλαιώδους σημασίας παντελή έλλειψη μέριμνας για την ασφάλεια, την υγιεινή, την αντισεισμική προστασία και θωράκιση των ήδη επιβαρυμένων, γερασμένων και ασυντήρητων επί δεκαετίες κτιριακών υποδομών του ΑΠΘ.
Το Διοικητικό Συμβούλιο τέλος, θεωρεί ότι η συγκεκριμένη σύμβαση δεν απαντά στα πραγματικά προβλήματα του δημόσιου συστήματος Υγείας και της Ιατρικής Εκπαίδευσης: την
υποστελέχωση, τις ελλείψεις εξοπλισμού, τους χαμηλούς μισθούς, τις αναμονές, την ανεπαρκή δημόσια αποκατάσταση και την ανάγκη για σύγχρονη, ενιαία και δωρεάν εκπαίδευση.
Για τους λόγους αυτούς, ο ΕΣΔΕΠ απαιτεί:
- Την απόσυρση της σύμβασης και τη διασφάλιση ότι το ΠΓΝΘ ΑΧΕΠΑ θα παραμείνει αποκλειστικά δημόσιο νοσοκομείο, πλήρως χρηματοδοτούμενο από τον κρατικό προϋπολογισμό.
- Την πλήρη κρατική χρηματοδότηση του ΑΧΕΠΑ, της Ιατρικής Σχολής και των αναγκαίων ερευνητικών και εκπαιδευτικών υποδομών.
- Τη δημιουργία αποκλειστικά δημόσιου και δωρεάν Κέντρου Αποκατάστασης, ενταγμένου στο δημόσιο σύστημα Υγείας.
- Την υπεράσπιση της ενιαίας, δημόσιας και δωρεάν Ιατρικής Εκπαίδευσης, χωρίς δίδακτρα, τέλη ή άλλες οικονομικές επιβαρύνσεις.
- Την ανάπτυξη της έρευνας με κρατική χρηματοδότηση και με γνώμονα τις κοινωνικές ανάγκες και όχι τα επιχειρηματικά ή επενδυτικά συμφέροντα.
Η Υγεία, η Ιατρική Εκπαίδευση και η Έρευνα δεν αποτελούν πεδίο κερδοφορίας. Αποτελούν κοινωνικά δικαιώματα και πρέπει να υπηρετούν αποκλειστικά τις ανάγκες της κοινωνίας.
Για το ΔΣ
Ο Πρόεδρος Ηλίας Κονδύλης
Ο Γραμματέας Γιώργος Αγγελόπουλος
Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google
Πρόσθεσέ το στην Google
