Χαλκιδική: Ανεξέλεγκτες χωματερές με μπάζα και σκουπίδια δίπλα σε αντιπλημμυρικά έργα και αντλιοστάσια

Καίνε επιφάνειες από αμίαντο κοντά σε κατοικημένες περιοχές - Δήμαρχοι καταγγέλλουν την παράνομη εναπόθεση από πολίτες σε δεκάδες σημεία

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google

Ανάμεσα στις καταγάλανες θάλασσες και τα πράσινα φυσικά τοπία της Χαλκιδικής, κρύβονται μεγάλοι σκουπιδότοποι και ανεξέλεγκτες χωματερές που αποτελούν δημόσιο κίνδυνο για την υγεία και άμεση απειλή για το περιβάλλον. Σε μέρη που δεν πάει ο ανθρώπινος νους, αλλά και εξόφθαλμα διπλά σε ακτές υπάρχει παράνομη εναπόθεση μπάζων από ανακαινίσεις και κατεδαφίσεις, σκουπίδια και έπιπλα από ιδιώτες, εταιρείες αλλά και δημόσιους φορείς.

Μέσα στα πυκνά δάση, αλλά και δίπλα από αντιπλημμυρικά έργα και αντλιοστάσια έχουν δημιουργηθεί άτυπα παράνομες χωματερές όπου συσσωρεύονται για χρόνια ογκώδη απορρίμματα και κάθε είδους σκουπίδια. Η κατάσταση αυτή δεν υποβαθμίζει μόνο το περιβάλλον και την αισθητική του τόπου, αλλά εγκυμονεί σοβαρούς κινδύνους για τη δημόσια υγεία, καθώς σε κάποιες περιπτώσεις πετούν σπασμένο αμίαντο που όπως φαίνεται τον καίνε κιόλας. Στους συγκεκριμένους χώρους υπάρχει μεγάλος κίνδυνος εκδήλωσης πυρκαγιάς με δύσκολη κατάσβεση λόγω των υλικών που βρίσκονται ανάμεσα στα μπάζα.

Για τους διάσπαρτους μπαζότοπους που να εντοπίζονται στη Χαλκιδική, πραγματοποιήθηκε στις 11 Ιουνίου σύσκεψη στον Πολύγυρο με τη συμμετοχή εκπροσώπων των Δήμων και της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας, με στόχο τον συντονισμό άμεσων παρεμβάσεων για την αντιμετώπιση και την οριστική εξάλειψη του φαινομένου. Παράλληλα, οι εικόνες από την ανεξέλεγκτη χωματερή δίπλα στη γέφυρα της Ποτίδαιας, οι οποίες έκαναν τον γύρο του διαδικτύου,προκάλεσαν εισαγγελική παρέμβαση. Με εντολή του προϊσταμένου της Εισαγγελίας Εφετών Θεσσαλονίκης, Λεωνίδα Νικολόπουλου, προς την Εισαγγελία Πρωτοδικών Χαλκιδικής, διατάχθηκε η διενέργεια επείγουσας προκαταρκτικής εξέτασης, προκειμένου να διαπιστωθεί εάν στοιχειοθετούνται ποινικά αδικήματα, μεταξύ των οποίων και παραβάσεις της περιβαλλοντικής νομοθεσίας, καθώς και να αναζητηθούν τυχόν ποινικές ευθύνες προς κάθε κατεύθυνση.

Τρίγλια: Μπαζότοπος μέσα σε ρέμα και δίπλα σε αντλιοστάσιο

fot-6.jpg

Στρίβοντας σε έναν επαρχιακό δρόμο, ανάμεσα σε ελιές και δίπλα σε μία πινακίδα έργου με τίτλο «αντιπλημμυρικά ποταμών και χειμάρρων νομών Κεντρικής και Δυτικής Μακεδονίας», υπάρχει μία παράνομη χωματερή με συσσωρευμένα μπάζα και σκουπίδια. Πολλά από αυτά φαίνεται πως παραμένουν για χρόνια στο σημείο, ενώ υπάρχουν ενδείξεις ότι έχει γίνει και ελεγχόμενη καύση τους.

Η χωματερή επεκτείνεται μέσα σε ένα ρέμα, όπου όταν βρέχει συσσωρεύονται νερά και παρασέρνουν τα μπάζα και τα σκουπίδια. Ωστόσο, δίπλα από το ρέμα υπάρχουν αντιπλημμυρικά έργα, ενώ σε κοντινή απόσταση βρίσκεται και ένα αντλιοστάσιο.

fot1.jpg
fot-7.jpg
fot-8.jpg

Στον χώρο έχουν εναποτεθεί μεγάλες ποσότητες μπαζών από οικοδομικές εργασίες, ανακαινίσεις και κατεδαφίσεις, όπως θραύσματα σκυροδέματος, τούβλα, κεραμίδια και αδρανή υλικά, τα οποία είναι αναμεμειγμένα με ογκώδη απορρίμματα, παλιά έπιπλα, στρώματα, πλαστικά και καλώδια, συνθέτοντας εικόνα ανεξέλεγκτης χωματερής. Επίσης, υπάρχουν κλαδιά, άδεια κουτιά από φυτοφάρμακα, αλλά και στρώματα και ηλεκτρικές συσκευές.

fot3.jpg

Το ανησυχητικότερο όλων είναι ότι ανάμεσα στα μπάζα και τα απορρίμματα διακρίνονται σπασμένα κομμάτια από αμίαντο και κάποια από αυτά φαίνονται να έχουν καεί. Ο αμίαντος γίνεται επικίνδυνος για τον ανθρώπινο οργανισμό, κυρίως όταν κόβεται, τρυπιέται ή φθείρεται, με αποτέλεσμα να απελευθερώνονται στον αέρα μικροσκοπικές ίνες που μπορούν να εισπνευστούν. Η θερμότητα και η καταστροφή του υλικού μπορούν επίσης να προκαλέσουν απελευθέρωση ινών αμιάντου στον αέρα, οι οποίες είναι αόρατες με γυμνό μάτι και μπορούν να μεταφερθούν σε μεγάλες αποστάσεις μέσω του καπνού. Οι εικόνες αυτές προκαλούν πολλά ερωτήματα για τους υπεύθυνους της εναπόθεσης αλλά και τις ευθύνες των αρμόδιων αρχών που δεν έχουν περιορίσει το φαινόμενο που εγκυμονεί κινδύνους για τους κατοίκους.

Ολυμπιάδα: Ανεξέλεγκτη χωματερή δίπλα σε αντιπλημμυρικό έργο

fot-4.jpg?v=0

Ολόκληροι καναπέδες, μεγάλα στρώματα, σπασμένα έπιπλα, ηλεκτρικές συσκευές και τόνοι μπάζων συγκεντρώνονται σε μια άτυπη και ανεξέλεγκτη χωματερή στην Ολυμπιάδα Χαλκιδικής. Περίπου 2,5 χλμ. από το κέντρο της Ολυμπιάδας και την ακτή και δίπλα σε αντιπλημμυρικό έργο, υπάρχουν αυτές οι απαράδεκτες εικόνες που ρυπαίνουν και αποτελούν κίνδυνο για την περιοχή και τους κατοίκους της.

Πρόκειται για μία παράνομη χωματερή, που όπως λέει ο δήμαρχος του Δήμου Αριστοτέλη Στέλιος Βαλιάνος, όσες φορές την αδειάζουν τόσες φορές γεμίζει ξανά. «Σε αυτό το σημείο έχει θεσμοθετηθεί άτυπα από κάποιους να πετούν συνεχώς μπάζα και σκουπίδια. Έχουμε ξεμπαζώσει το σημείο πολλές φορές και πάνε και ξανά πετάνε» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο κ. Βαλιάνος για τον συγκεκριμένο μπαζότοπο.

fot-5.jpg

«Δυστυχώς και στον τόπο μας υπάρχει αυτή η κακή τακτική κάποιων να εναποθέτουν παράνομα ογκώδη μπάζα. Όσο παλεύουμε και προσπαθούμε να το περιορίσουμε πάντα θα υπάρχουν οι κακές εξαιρέσεις που δημιουργούν προβλήματα. Είναι ένα βαθιά αντικοινωνικό φαινόμενο, διότι όταν χρειαστεί να μαζευτούν και να διαχειριστούν αυτά τα μπάζα, βαρύνει οικονομικά όλους του δημότες και όχι αυτούς που τα παρήγαγαν» τονίζει ο δήμαρχος Αριστοτέλη.

Η διαχείριση των μπαζών από τους Δήμους, κοστίζει ακριβά και δεν έχει προβλεφθεί να υπάρχουν ανταποδοτικά τέλη για τέτοιου είδους υπηρεσίες, σύμφωνα με τον κ. Βαλιάνο. «Ο νομοθέτης έχει ρυθμίσει ότι ο καθένας που παράγει ογκώδη μπάζα, πρέπει να τα διαχειρίζεται με δικό του κόστος. Αν φτάσουμε στο σημείο που τα πετάνε όπου βρουν και χρειαστεί να τα διαχειριστεί ο Δήμος, είναι πολύ ακριβό για εμάς. Πρέπει να ενεργοποιηθούν όλοι οι ελεγκτικοί μηχανισμοί σε συνεργασία με την ΕΛΑΣ και την Πυροσβεστική για να συλλαμβάνονται όσοι παρανομούν» σημειώνει.

O Δήμος Προποντίδας «δείχνει» όσους παρανομούν

Ανεξέλεγκτες χωματερές σε αυτήν που υπάρχει στην Τρίγλια, αλλά και συσσωρευμένα σκουπίδια όπως στην Ποτίδαια, υπάρχουν σε πολλά μέρη στον Δήμο Προποντίδας. Εκτός από τις «οργανωμένες» εναποθέσεις από συνεργεία ανακαινίσεων και καθαρισμού, υπάρχουν και μεμονωμένες περιπτώσεις πολιτών που πετούν ογκώδη δίπλα σε κάδους. Κάποιους από αυτούς έδειξαν με φωτογραφίες στα social media στον λογαριασμό του Δήμου Προποντίδας, ζητώντας να σταματήσουν τις παράνομες ρίψεις μπαζών και να λαμβάνουν τα προβλεπόμενα μέτρα.

«Γίνεται έκκληση, για ακόμα μία φορά, προς όλους τους πολίτες να διαχειρίζονται υπεύθυνα τα ογκώδη απορρίμματά τους και να απευθύνονται σε αδειοδοτημένες ιδιωτικές εταιρείες συλλογής και ανακύκλωσης. Οι κοινόχρηστοι χώροι δεν είναι χωματερές και η ευθύνη για τα απορρίμματα ανήκει σε αυτόν που τα παράγει» ανέφεραν σε ανάρτηση στις 14 Ιουνίου από τον Δήμο Προποντίδας, συνοδεύοντας την με φωτογραφίες με πολίτες να πετούν ολόκληρους καναπέδες σε δημόσιο χώρο.

Ωστόσο, η «ΜτΚ» φέρνει στο φως και άλλες περιπτώσεις με φωτογραφικό υλικό, όπου πολίτες εμφανίζονται να πετούν ογκώδη δίπλα σε ξεχειλισμένους κάδους στον οικισμό Φοίνικες στην Καλλικράτεια.

fot-2.jpg?v=0
fot-1.jpg

«Οι αντιδήμαρχοι κατάντησαν αυτοφοράκηδες»

Το ανεξέλεγκτο φαινόμενο των ογκωδών προκαλεί πονοκέφαλο στα δημαρχεία της Χαλκιδικής, με τους αντιδημάρχους Καθαριότητας πλέον να αναζητούν άμεσα λύσεις, καθώς στο τέλος καταλήγουν υπόλογοι οι ίδιοι απέναντι στη Δικαιοσύνη. Γι’ αυτόν τον λόγο οι αρμόδιοι αντιδήμαρχοι των Δήμων της Χαλκιδικής συγκάλεσαν την ευρεία σύσκεψη στις 11 Ιουνίου, ώστε να ληφθούν αντίμετρα στην παράνομη εναπόθεση.

«Το φαινόμενο πλέον είναι μάστιγα. Πετάνε όλοι ανεξαρτήτως 24 ώρες την ημέρα και επτά ημέρες την εβδομάδα. Πρόκειται περί μίας κακιάς νοοτροπίας που βλέπουν όλοι να γλιτώσουν τα 20 και 40 ευρώ που θα έδιναν για ανακύκλωση, πετώντας τα μπάζα τους όπου βρουν. Εγώ προσωπικά έχω πιάσει άτομο να πετάει μπάζα σε έναν κάδο, του έκανα παρατήρηση και το μόνο που έκανε ήταν να φύγει και να πάει να ψάξει άλλον κάδο. Την ίδια ώρα, υπάρχει μία συμπεριφορά από επαγγελματίες με συνεργεία που κάνουν ανακαινίσεις και πετούν τα μπάζα όπου θέλουν» αναφέρει στη «ΜτΚ» ο αντιδήμαρχος Σιθωνίας Δημήτρης Ζαφείρης.

Άμεσα αναμένεται να υπάρχει και δεύτερη σύσκεψη όπου θα ζητήσουν οι αιρετοί να συμμετέχουν εκπρόσωποι από την Πυροσβεστική και την Ελληνική Αστυνομία. «Η ευθύνη πηγαίνει στον Δήμο ως τελευταίος αποδέκτης των μπαζών, δηλαδή φεύγει από την ευθύνη όσων τα πετούν και μεταφέρεται στους Δήμους επειδή τα πετούν σε δημόσιο χώρο. Οι αντιδήμαρχοι κατάντησαν αυτοφοράκηδες που απολογούνται γι’ αυτόν τον λόγο. Πόσα να προλάβουμε να μαζέψουμε, όταν όλοι πετούν ανεξέλεγκτα, ειδικά το καλοκαίρι που ο πληθυσμός μας τριπλασιάζεται. Εμείς στον Δήμο Σιθωνίας, ήδη έχουν παραδώσει 3.000 τόνους μπάζα, δεν μπορούν να μας κατηγορούν για αδιαφορία» τονίζει ο κ. Ζαφείρης.

Το πρώτο που ζητούν οι αντιδήμαρχοι είναι ενίσχυση στους ελεγκτικούς μηχανισμούς, ώστε να εντοπίζονται άμεσα όσοι παρανομούν. «Πρέπει να οριστούν περίοδοι που θα γίνονται από κοινού με ελεγκτικούς μηχανισμούς και τους δήμους έλεγχοι παντού, ώστε να αντιμετωπίσουμε το πρόβλημα. Στους Δήμους μας δεν έχουμε δημοτική αστυνομία, οπότε πρέπει να συνδράμει η ΕΛΑΣ. Επίσης πρέπει να υπάρχουν αυστηρά πρόστιμα για να λειτουργούν αποτρεπτικά. Κάναμε μία πρώτη αρχή με τη σύσκεψη, πιστεύω θα συνεχίσουμε» λέει ο κ. Ζαφείρης.

Τι προβλέπει ο νόμος

Το θεσμικό πλαίσιο για τη διαχείριση των Αποβλήτων Εκσκαφών, Κατασκευών και Κατεδαφίσεων (ΑΕΚΚ) καθορίζει τον τρόπο ελέγχου και διαχείρισης των μπαζών από τη στιγμή που παράγονται έως και την τελική αξιοποίησή τους μέσω ανακύκλωσης ή επαναχρησιμοποίησης. Ο παραγωγός των αποβλήτων, είτε πρόκειται για ιδιωτικό είτε για δημόσιο έργο, υποχρεούται να δηλώνει το είδος και την ποσότητά τους, να καταρτίζει τα απαιτούμενα στοιχεία διαχείρισης και να συνεργάζεται με εγκεκριμένο Σύστημα Εναλλακτικής Διαχείρισης. Παράλληλα, τα μπάζα πρέπει να συλλέγονται, να μεταφέρονται από αδειοδοτημένους φορείς και να οδηγούνται σε εγκεκριμένες μονάδες ανακύκλωσης και αξιοποίησης. Η ανεξέλεγκτη απόρριψή τους σε δάση, ρέματα, αγροτικές ή άλλες εκτάσεις απαγορεύεται και επισύρει διοικητικές και ποινικές κυρώσεις.

Ωστόσο, στην πράξη, τόσο ιδιώτες όσο και οι αρμόδιες δημόσιες αρχές συχνά δεν εφαρμόζουν τις διαδικασίες που προβλέπει η νομοθεσία. Ως αποτέλεσμα, οι παράνομες αποθέσεις μπαζών εξακολουθούν να αποτελούν συνηθισμένη εικόνα σε πολλές περιοχές της Χαλκιδικής. Παρότι ο νόμος προβλέπει τον άμεσο εντοπισμό, την απομάκρυνση και την αποκατάσταση των χώρων όπου απορρίπτονται παράνομα ΑΕΚΚ, οι σχετικοί έλεγχοι και οι καθαρισμοί συχνά καθυστερούν ή δεν πραγματοποιούνται, με συνέπεια η περιοχή να υφίσταται σημαντική περιβαλλοντική επιβάρυνση.

*Δημοσιεύτηκε στη «ΜτΚ» στις 21.06.2026

Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google

Πρόσθεσέ το στην Google
Loader
ESPA