Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google
Πρόσθεσέ το στην GoogleΚραυγή οικονομικής απόγνωσης υψώνουν οι Δήμοι, την ώρα μάλιστα που δεν έχει συμπληρωθεί ακόμη το πρώτο μισό του 2026, καθώς αυτή τη στιγμή το λειτουργικό κόστος τους ανέρχεται σε 5,34 δισ. ευρώ, ενώ για τη φετινή χρονιά λαμβάνουν μόλις 2,44 δισ. ευρώ.
Το σήμα κινδύνου για τη βιωσιμότητα των Δήμων και την τρέχουσα χρονιά εξέπεμψε η ΚΕΔΕ στη σημερινή συνεδρίαση του Δ.Σ της, με τον πρόεδρο Λάζαρο Κυρίζογλου να κάνει ιδιαίτερη αναφορά στη μελέτη αποτίμησης του λειτουργικού κόστους των Δήμων, την οποία έχει αναθέσει η ΚΕΔΕ στην Ελληνική Εταιρεία Τοπικής Ανάπτυξης Αυτοδιοίκησης (ΕΤΑΑ).
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ τόνισε ότι το Διοικητικό Συμβούλιο θα ενημερωθεί αναλυτικά για τη μελέτη στη συνεδρίαση που έχει προγραμματιστεί για τις 22 Ιουλίου 2026, ενώ παρουσίασε στοιχεία που δείχνουν τη απόλυτη οικονομική ένδεια των Δήμων, σε μια χρονιά που έχει εκτοξευτεί το κόστος όλων των υποχρεώσεων που καλούνται να καλύψουν.
Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσιάστηκαν στη συνεδρίαση, το συνολικό λειτουργικό κόστος των Δήμων ανέρχεται σε 5,34 δισ. ευρώ, ενώ για το 2026 οι Δήμοι λαμβάνουν 2,9 δισ. ευρώ, με το χρηματοδοτικό κενό να διαμορφώνεται στα 2,44 δισ. ευρώ. Από αυτά, περίπου 1,3 δισ. ευρώ αφορούν αμιγώς λειτουργικές ανάγκες και 1,2 δισ. ευρώ επενδύσεις.
Ο κ. Κυρίζογλου, μιλώντας στη συνεδρίαση επέμεινε στο θέμα των οικονομικών, γνωστοποιώντας ότι, σύμφωνα με τη διαβεβαίωση του υπουργείου Εσωτερικών, έχει γίνει αποτίμηση της οικονομικής επιβάρυνσης των Δήμων για τους μήνες Μάρτιο και Απρίλιο λόγω της αύξησης του ενεργειακού κόστους, ενώ έως τις 30 Ιουνίου, όπως είπε, ολοκληρώνεται η αντίστοιχη αποτίμηση για τους μήνες Μάιο και Ιούνιο. Ανέφερε πάντως ότι το επόμενο διάστημα αναμένεται η χορήγηση έκτακτης οικονομικής ενίσχυσης προς τους Δήμους, αίτημα που έχει καταθέσει η ΚΕΔΕ και το σύνολο των Δήμων της χώρας.
Ζητούν τα λεφτά από το τέλος ταφής
Ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ, ενημέρωσε το Δ.Σ και για το μείζον ζήτημα του τέλους ταφής απορριμμάτων, λέγοντας ότι απέστειλε επιστολή προς τον υπουργό Περιβάλλοντος και Ενέργειας Σταύρο Παπασταύρου, τον Γενικό Γραμματέα Συντονισμού Διαχείρισης Αποβλήτων Μανώλη Γραφάκο, τον πρόεδρο του Δ.Σ. του Ελληνικού Οργανισμού Ανακύκλωσης (ΕΟΑΝ) Μανώλη Αναδρανιστάκη και τη Διευθύνουσα Σύμβουλο του ΕΟΑΝ Σοφία Τόγια.
Με την επιστολή ζητείται ενημέρωση για το ποσό που έχει συγκεντρωθεί από το τέλος ταφής και τα σχετικά περιβαλλοντικά τέλη, ενώ υπενθυμίζεται ότι οι πόροι αυτοί χρηματοδοτούν αποκλειστικά περιβαλλοντικές δράσεις, την ενίσχυση της ανακύκλωσης και προγράμματα κυκλικής οικονομίας των Δήμων.
Οι δήμαρχοι πάντως εξέφρασαν την έντονη δυσαρέσκεια και διαμαρτυρία τους για την αδικαιολόγητη καθυστέρηση στη διάθεση των πόρων αυτών, η οποία, όπως είπαν δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στην εύρυθμη λειτουργία των Δήμων.
Παράλληλα, έγινε γνωστό ότι έχουν αποδοθεί στους Δήμους τα κονδύλια από τα έσοδα των ομπρελοκαθισμάτων για το έτος 2024, ενώ για το έτος 2025 το αντίστοιχο ποσό αναμένεται να αποδοθεί εντός Ιουλίου 2026.
Παπαστεργίου: «Να μη χάσει κανένας Δήμος ούτε ένα ευρώ»
Στη συνεδρίαση παρέστη και ο υπουργός Ψηφιακής Διακυβέρνησης Δημήτρης Παπαστεργίου, ο οποίος ενημέρωσε το Δ.Σ της ΚΕΔΕ για την πορεία των έργων των «έξυπνων Δήμων» που χρηματοδοτούνται από το ΕΣΠΑ και το Ταμείο Ανάκαμψης, επισημαίνοντας ότι η κατάσταση έχει βελτιωθεί σημαντικά.
«Στόχος μας είναι να μη χάσει κανένας Δήμος ούτε ένα ευρώ», σημείωσε ο υπουργός. Αναφέρθηκε, μεταξύ άλλων, στην ψηφιοποίηση των δικτύων των ΔΕΥΑ, στον διαγωνισμό για τους αναμεταδότες ψηφιακού σήματος, καθώς και στις παρεμβάσεις που αφορούν τις οπτικές ίνες και το νέο νομοσχέδιο για το Gigabit Infrastructure Act. Όπως σημείωσε, το ζήτημα των αναμεταδοτών είναι ιδιαίτερα έντονο στον Έβρο και στα νησιά, με 56 αναμεταδότες να αφορούν την Ανατολική Μακεδονία και Θράκη, το Βόρειο και το Νότιο Αιγαίο, σε σύνολο 100 αναμεταδοτών σε όλη τη χώρα.
Επιπλέον, ο υπουργός παρουσίασε την πρόοδο σχετικά με τη διασταύρωση του ΤΑΠ με τον κωδικό του μετρητή ρεύματος, στο πλαίσιο της προσπάθειας επιτάχυνσης των μεταβιβάσεων ακινήτων. Αναφέρθηκε στον Ενιαίο Κόμβο Ακινήτων, τη νέα ψηφιακή υποδομή του Υπουργείου Ψηφιακής Διακυβέρνησης, που δημιουργεί μία ενιαία ψηφιακή «ταυτότητα» για κάθε ιδιοκτησία στη χώρα.
Ο υπουργός αναφέρθηκε επίσης στο ζήτημα της μεταφοράς των ΥΔΟΜ στο Κτηματολόγιο, με την επισήμανση ότι οι φορείς που θα έχουν την ευθύνη της αδειοδότησης θα πρέπει να έχουν και την ευθύνη για τα ετοιμόρροπα και τα αυθαίρετα.
Από την πλευρά του πάντως ο πρόεδρος της ΚΕΔΕ κ. Κυρίζογλου, τόνισε ότι οι ΥΔΟΜ πρέπει να παραμείνουν στην αρμοδιότητα των Δήμων ως εξόχως τοπική υπόθεση και προανήγγειλε προσφυγές στο Συμβούλιο της Επικρατείας.
Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google
Πρόσθεσέ το στην Google