Σ. Παπασταύρου: «Εξοικονόμηση ενός δισ. τον χρόνο από την αύξηση μετοχικού κεφαλαίου του ΑΔΜΗΕ»
«Ο ΑΔΜΗΕ είναι η ραχοκοκκαλιά του ενεργειακού συστήματος - Θα υπάρξουν τεράστια οφέλη για τον πολίτη» τόνισε ο υπουργός
Αφορμή η μεταφορά ουσιαστικών αρμοδιοτήτων από το ΔΣ στη Διοικητική Επιτροπή και ο τριπλασιασμός του ορίου των απευθείας αναθέσεων
Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google
Πρόσθεσέ το στην Google- Newsroom
Για συγκεντρωτική και αδιαφανή λειτουργία του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης και για προσπάθεια πλήρους απαξίωσης του κορυφαίου του συλλογικού οργάνου κατηγορεί την διοίκηση ο επικεφαλής της παράταξης «Ισχυροί Επαγγελματίες» Θάνος Κουλουτμπάνης, με αφορμή πρόταση που θα συζητηθεί στη σημερινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Η διοίκηση του ΕΕΘ προτείνει μεταφορά ουσιαστικών αρμοδιοτήτων από το Διοικητικό Συμβούλιο στη Διοικητική Επιτροπή και αύξηση του ορίου των απευθείας αναθέσεων από 10.000 ευρώ σε 30.000 ευρώ. Παρότι ο κ. Κουλουτμπάνης αναγνωρίζει ότι ο νόμος δίνει αυτή την δυνατότητα, διαβλέπει σε αυτή την κίνηση μία προσπάθεια της διοίκησης να μεταβιβάσει εξουσίες «σε ένα εννεαμελές όργανο, στο οποίο συμμετέχουν αποκλειστικά μέλη της διοικούσας παράταξης, αποκλείοντας ουσιαστικά κάθε δυνατότητα ελέγχου και λογοδοσίας». Ως προς τον τριπλασιασμό του ορίου των απευθείας αναθέσεων, από 10.000 ευρώ σε 30.000 ευρώ, επισημαίνει ότι δεν θεσπίζονται ταυτόχρονα πρόσθετες δικλείδες ελέγχου και λογοδοσίας.
Ακολουθεί η η ανακοίνωση της παράταξης:
«Με έκπληξη αλλά και έντονη ανησυχία πληροφορηθήκαμε ότι στη σημερινή συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου του Επαγγελματικού Επιμελητηρίου Θεσσαλονίκης η διοίκηση του κ. Κυριάκου Μερελή φέρνει προς ψήφιση πρόταση με την οποία επιχειρείται η περαιτέρω μεταφορά ουσιαστικών αρμοδιοτήτων από το Διοικητικό Συμβούλιο στη Διοικητική Επιτροπή, συνοδευόμενη μάλιστα από αύξηση του ορίου των απευθείας αναθέσεων από 10.000 ευρώ σε 30.000 ευρώ.
Το ζήτημα δεν είναι αν η μεταβίβαση αρμοδιοτήτων είναι νόμιμη. Ο νόμος πράγματι δίνει αυτή τη δυνατότητα. Το πραγματικό ερώτημα είναι αν η έκταση της μεταβίβασης που προτείνεται διασφαλίζει τον ουσιαστικό ρόλο του Διοικητικού Συμβουλίου ως ανώτατου συλλογικού οργάνου του Επιμελητηρίου ή αν οδηγεί στην πλήρη υποβάθμισή του.
Υπενθυμίζουμε ότι η σχετική πρόβλεψη που θεσπίστηκε το 2012 είχε έναν και μόνο σκοπό: να εξυπηρετεί τις καθημερινές λειτουργικές ανάγκες του Επιμελητηρίου, ώστε να μη δημιουργούνται καθυστερήσεις μέχρι την επόμενη συνεδρίαση του Διοικητικού Συμβουλίου. Δεν θεσπίστηκε για να υποκαταστήσει το Διοικητικό Συμβούλιο ούτε για να μετατρέψει τη Διοικητική Επιτροπή σε αποκλειστικό κέντρο λήψης αποφάσεων.
Σήμερα, η διοίκηση επιχειρεί να αξιοποιήσει εκείνη την πρόβλεψη ως όχημα για τη συγκέντρωση ακόμη περισσότερων εξουσιών σε ένα εννεαμελές όργανο, στο οποίο συμμετέχουν αποκλειστικά μέλη της διοικούσας παράταξης, αποκλείοντας ουσιαστικά κάθε δυνατότητα ελέγχου και λογοδοσίας.
Η διοίκηση θα ισχυριστεί ότι πρόκειται για «ευελιξία» και «ταχύτερη λειτουργία». Όμως, διαβάζοντας την ίδια την εισήγηση, γίνεται σαφές ότι δεν μεταβιβάζονται απλώς διαδικαστικές ή καθημερινές αρμοδιότητες. Μεταβιβάζονται στη Διοικητική Επιτροπή κρίσιμες αρμοδιότητες που αφορούν:
Άρα δεν μιλάμε για πληρωμή λογαριασμών ΔΕΗ, ΟΤΕ ή για απλή έκδοση πιστοποιητικών. Μιλάμε για πολιτικές, οικονομικές και αναπτυξιακές αποφάσεις που διαμορφώνουν τη συνολική δράση, τις προτεραιότητες και τη δημόσια παρουσία του Επιμελητηρίου.
Όσο περισσότερες αποφάσεις λαμβάνονται από ένα μικρότερο και κλειστό όργανο, τόσο περισσότερο περιορίζεται στην πράξη η συμμετοχή των εκλεγμένων μελών του Διοικητικού Συμβουλίου στον σχεδιασμό, στον έλεγχο και στη λογοδοσία.
Ιδιαίτερα προβληματική είναι η γενική διατύπωση που επιτρέπει στη Διοικητική Επιτροπή να ασκεί «κάθε άλλη δραστηριότητα επείγοντος χαρακτήρα», χωρίς να προσδιορίζονται με σαφήνεια τα όρια, οι προϋποθέσεις και οι διαδικασίες ελέγχου. Πρόκειται για μια αόριστη πρόβλεψη που αφήνει υπερβολικά μεγάλο περιθώριο ερμηνειών και συγκέντρωσης εξουσιών.
Η εξέλιξη αυτή γεννά εύλογα και σοβαρά ερωτήματα.
Πώς είναι δυνατόν να ζητείται ο τριπλασιασμός του ορίου των απευθείας αναθέσεων, από 10.000 ευρώ σε 30.000 ευρώ, χωρίς ταυτόχρονα να θεσπίζεται ούτε μία πρόσθετη δικλείδα ελέγχου και λογοδοσίας;
Πώς είναι δυνατόν να ζητείται ακόμη μεγαλύτερη συγκέντρωση αρμοδιοτήτων, όταν δεν παρουσιάζονται τακτικά αναλυτικά οικονομικά στοιχεία και οικονομικές καταστάσεις στα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου;
Πώς είναι δυνατόν οι επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης, που χρηματοδοτούν το Επιμελητήριο με τις εισφορές τους, να μην γνωρίζουν πού και με ποια κριτήρια κατευθύνονται τα χρήματά τους;
Η ίδια η εισήγηση επικαλείται τις αρχές της διαφάνειας και της λογοδοσίας. Ωστόσο, δεν περιλαμβάνει ούτε μία πρόσθετη δικλείδα ελέγχου, ούτε μία διαδικασία υποχρεωτικής ενημέρωσης του Διοικητικού Συμβουλίου, ούτε έναν μηχανισμό περιοδικής παρουσίασης των αποφάσεων, των αναθέσεων και των δαπανών που θα εγκρίνονται από τη Διοικητική Επιτροπή.
Η Διοικητική Επιτροπή συνεδριάζει χωρίς ουσιαστική ενημέρωση του Διοικητικού Συμβουλίου για το περιεχόμενο και τις αποφάσεις της. Οι δαπάνες και οι αναθέσεις δεν έρχονται συστηματικά προς συζήτηση και έλεγχο, ενώ τα μέλη του ανώτατου συλλογικού οργάνου καλούνται ουσιαστικά να λειτουργούν χωρίς πλήρη εικόνα για κρίσιμες οικονομικές αποφάσεις.
Αυτό που ζητά σήμερα η διοίκηση δεν είναι να επιταχυνθεί η λειτουργία του Επιμελητηρίου. Ζητά να αποδεχθούμε ότι ολοένα και περισσότερες αποφάσεις θα λαμβάνονται από λιγότερους ανθρώπους. Οι επαγγελματίες μάς εξέλεξαν για να αποφασίζουμε, να ελέγχουμε και να λογοδοτούμε. Όχι για να επικυρώνουμε αποφάσεις που θα έχουν ήδη ληφθεί αλλού.
Με απλά λόγια, η διοίκηση Μερελή ζητά από το Διοικητικό Συμβούλιο να αυτοκαταργηθεί.
Και μάλιστα χωρίς να ζητά καμία πρόσθετη εγγύηση διαφάνειας, κανέναν μηχανισμό ελέγχου και καμία θεσμική δικλείδα λογοδοσίας προς τα εκλεγμένα μέλη του Διοικητικού Συμβουλίου.
Το Επαγγελματικό Επιμελητήριο Θεσσαλονίκης ανήκει στα μέλη του και όχι σε οποιαδήποτε διοίκηση. Ο ρόλος του Διοικητικού Συμβουλίου δεν μπορεί να υποβαθμιστεί σε διακοσμητικό, ούτε να περιοριστεί σε μια τυπική επικύρωση προειλημμένων αποφάσεων.
Δυστυχώς, η σημερινή διοίκηση έχει ήδη δώσει αρκετά δείγματα συγκεντρωτικής και αδιαφανούς λειτουργίας. Η σημερινή πρόταση, όμως, αποτελεί ένα ακόμη βήμα προς την πλήρη απαξίωση του κορυφαίου συλλογικού οργάνου του Επιμελητηρίου και προς τη δημιουργία ενός μοντέλου διοίκησης που λειτουργεί χωρίς ουσιαστικό έλεγχο, χωρίς λογοδοσία και χωρίς διαφάνεια.
Η συγκεκριμένη πρωτοβουλία ξεπερνά κάθε προηγούμενο. Επιχειρεί να μετατρέψει το Διοικητικό Συμβούλιο σε διακοσμητικό όργανο που θα συνεδριάζει για τα τυπικά και τις φωτογραφίες, ενώ οι πραγματικές αποφάσεις θα λαμβάνονται σε ένα κλειστό όργανο αποτελούμενο αποκλειστικά από μέλη της διοίκησης.
Ως παράταξη «Ισχυροί Επαγγελματίες» δηλώνουμε ξεκάθαρα ότι δεν πρόκειται να συναινέσουμε σε πρακτικές που αποδυναμώνουν το Διοικητικό Συμβούλιο και περιορίζουν τη δημοκρατική λειτουργία του θεσμού.
Απαιτούμε πλήρη διαφάνεια, ουσιαστική ενημέρωση των εκλεγμένων μελών και σεβασμό στα χρήματα που καταβάλλουν οι επαγγελματίες της Θεσσαλονίκης.
Το Επιμελητήριο χρειάζεται λογοδοσία και ανοιχτές διαδικασίες. Όχι περισσότερη συγκέντρωση εξουσίας πίσω από κλειστές πόρτες».
Κάνε κλικ και δες περισσότερο emakedonia.gr στην αναζήτηση της Google
Πρόσθεσέ το στην Google«Ο ΑΔΜΗΕ είναι η ραχοκοκκαλιά του ενεργειακού συστήματος - Θα υπάρξουν τεράστια οφέλη για τον πολίτη» τόνισε ο υπουργός
Η επένδυση δισεκατομμυρίων που τοποθετεί την Ελλάδα στον ευρωπαϊκό χάρτη των στρατηγικών μετάλλων
Η πρωτοβουλία αποβλέπει στη διαμόρφωση πιο ασφαλών και ανθεκτικών εφοδιαστικών αλυσίδων σε κρίσιμους τεχνολογικούς τομείς
Προβλέπει επιβολή τόκου στη μηνιαία δόση, καθολική εφαρμογή της απόφασης του Αρείου Πάγου, αναδρομική ελάφρυνση για τους δανειολήπτες, μικρότερες δόσεις με μικρότερη τελική οφειλή και ταχύτερη αποπληρωμή